Pro dotazy a objednání volejte +420 228 811 480 nebo +420 731 049 036

Foam roller a jeho využití v praxi

Bolestivé stavy pohybového aparátu vznikají z mnoha různých důvodů. Jedním z nich mohou být patologie měkkých tkání (kůže, podkoží, svalů a vazivových obalů). Pokud dojde ke ztuhnutí nebo přilnutí tkání k sobě, dochází k funkčním poruchám, které jsou velmi často provázené bolestí. V tomto článku se budeme věnovat zejména fasciím a bolestivým spoušťovým bodům a jejich samoléčbě pomocí válců, které se staly v poslední době velmi oblíbenou pomůckou nejen sportovců, ale i široké veřejnosti.

 

Co je to Foam rolling?

Foam rolling napomáhá k uvolnění měkkých tkání. V posledních letech se stal populární technikou samo-myofasciálního uvolňování (uvolňování svalů a fascií zároveň), která využívá pěnových válců.

 

Co jsou to povázky?

Fascie neboli svalové povázky jsou vazivové struktury obalující nejen jednotlivé svaly, ale i celé skupiny svalů a povrch každé části těla. Napomáhají vzájemnému posunu svalů mezi sebou, proto je vždy důležitá jejich protažitelnost a posuvnost (kůže a podkoží proti svalu, hlubokých tkání proti kosti). Správná pohyblivost a pružnost fascií zajišťuje fyziologický volný pohyb lidského těla. Patologická bariéra fascií, způsobená například neadekvátní zátěží, traumatem, záněty či dlouhodobou fixací, omezuje funkci svalu. Nedokonalý souhyb měkkých tkání způsobuje funkční změny pohybového aparátu, což úzce souvisí s pohybovou funkcí kloubů, svalů a vznikem bolestí. Uvolňování fascií spočívá v obnovení jejich pohyblivosti a protažení jejích stažených částí.

 

Co je to Foam roller?

Nástrojem této metody je pěnový válec zvaný Foam roller. Jde o pěnové válce různých velikostí a tvarů s různou hustotou pěny. Při válcování využívá člověk svou tělesnou hmotnost k vyvíjení tlaku na měkké tkáně během valivého pohybu. Toto cvičení by mělo napodobovat účinky manuální terapie a lze ho provádět v domácím prostředí. Byla popsána celá řada léčebných účinků této techniky, jako je prevence vzniku křečí a bolesti svalů před i po tréninku. Cílem je zvýšení rozsahu pohybu v kloubech, zlepšení flexibility a rychlejší svalová regenerace po výkonu na základě myofasciální tlakové masáže (forma manuální terapie měkkých tkání používaná k léčbě dysfunkce pohybového aparátu). Jedná se především o uvolňování měkkých tkání pomocí tlaku, kterým působíme mimo jiné i na spoušťové body (Trigger points).

 

 

 

 

 

Co jsou to spoušťové body?

Trigger point neboli spoušťový bod je bod zvýšené dráždivosti v tuhém svalovém snopečku. Pohmatem vypadá jako stažený uzlík ve svalu. Při vyvinutí tlaku na tento bod cítíme bolest, která se může přenášet i do jiných částí těla. Ke vzniku těchto bolestivých spoušťových bodů může vést např. špatný pohybový stereotyp (nevhodná ergonomie práce, špatná technika běhu, nošení kabelky na stejném rameni,…), nepřiměřená zátěž, poúrazové stavy, stres apod. K odstranění spoušťových bodů využíváme hojné množství technik jako např. postizometrickou relaxaci, protažení, kinesiotaping, tlak, mobilizaci okolních kloubů, různé druhy elektroterapie, suchou jehlu atd.

 

Jaké je tedy správné použití válce?

Důležitý je především výběr válce. Pro začátečníky je vhodný válec spíše měkčí, na který si Vaše tělo bude postupně zvykat. Čím tvrdší válec, tím hlubší průnik do tkání, což by pro Vás ze začátku nemuselo být příjemné. Nespěchejte. Čím více stažená oblast tkání, tím bolestivější vjem. Na těchto bolestivých místech je dobré nějakou dobu zůstat a rozvolnit danou oblast, až bolest postupně odezní. Nikdy nerollujeme pouze to místo, které nás zrovna bolí, ale ideálně celý sval nebo skupinu svalů. U každého cviku se snažíme vždy udržet správné nastavení těla a volně dýchat.

 

Instruktáž cvičení s foam rollerem

 

Co říci na závěr?

Měkké tkáně mohou být zodpovědné za to, že nás něco bolí. Uvědomme si, že spoušťové body se řetězí, a proto je důležité léčit i mimo místo, které právě bolí. Bolest nám chce vždy něco říct, proto nezapomínejme na to, že důležité při léčbě bolesti je především najít a odstranit její příčinu, ne jen pouhý následek.

 

Více cviků naleznete na našem IG profilu upsl_praha

 

Autor: Ústav preventivního a sportovního lékařství

Pozn.: Tyto články prezentované fyzioterapeuty z Ústavu preventivního a sportovního lékařství jsou pouze informativní a slouží pacientům k porozumění daného problému. Témata jsou velmi zjednodušená pro lepší srozumitelnost široké veřejnosti. Nenahrazují lékařské či fyzioterapeutické vyšetření. Vaše potíže doporučujeme vždy konzultovat s lékařem nebo fyzioterapeutem